Facebook’s labeling van berichten is mogelijk in strijd met GDPR-wetgeving

Facebook overtreedt mogelijk de Europese GDPR-wetgeving door het laten labelen van berichten door externe partijen: zelf persoonlijk verstuurde foto’s en berichten werden gebruikt.

Het lijkt moeilijk voor Facebook om een week niet negatief in het nieuws te komen. Tijdens de F8-ontwikkelaarsconferentie kondigde het bedrijf een hoop maatregelen aan om privacy van zijn gebruikers te waarborgen. Met het Cambridge Analytica-schandaal begin 2018 werd het al snel duidelijk dat de privacy van gebruikers niet hoog in het vaandel stond. In het nieuwste bericht wordt duidelijk dat Facebook intern ook niet zo strikt omgaat met de privacy van zijn gebruikers. Bij het labelen van berichten krijgen externe organisaties namelijk toegang tot persoonlijke informatie. Volgens analisten stelt de socialmediagigant zijn gebruikers (nog) niet op de hoogste van de toegang.

[related_article id=”235377″]

In een bericht van het internationale persbureau Reuters laat Facebook weten dat het inderdaad berichten op Facebook en Instagram laat ‘labelen’ door een externe partij. Daarvoor zou het wel toestemming hebben verkregen van de gebruiker: “We maken in onze data policy duidelijk dat we informatie die personen met Facebook delen, gebruiken om de ervaring te verbeteren en dat we mogelijk externe servicebedrijven inzetten om ons te helpen bij het proces.” Toch stelt een van de gespecialiseerde juristen tegenover Reuters dat de huidige maatregelen ‘onvoldoende’ zijn, en dat Facebook het duidelijk moet maken dat het ook foto’s uit (persoonlijke) berichten bekijkt. In het geval van GDPR mist er volgens de jurist ook nog een expliciete opt-outoptie van deze bericht-analyse.

‘Vrije’ toegang tot alle gegevens

Facebook laat het vooralsnog in het midden waar het de labeling-praktijken precies voor gebruikt. Het bedrijf laat weten dat de labeling ook gebruikt kan worden om adverteerders te helpen bij het plaatsen van advertenties. Verder zou het volgens een Indiaas bedrijf gebruikt worden om een algemeen beeld te krijgen van trends op Facebook, die dan weer vereist zijn voor het algoritme achter de tijdlijn. Bij het labelen kan de medewerker van een externe partij alle informatie uit de berichten inzien, zo ook foto’s met bijvoorbeeld namen, e-mailadressen en telefoonnummers. Het bedrijf lijkt de operatie van het labelen wel flink te verminderen. Zo zou het team in India recent zijn gekrompen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business