Nieuws

Acer verwacht veel van nieuwe groeimarkten

 

Acer heeft een lamentabel tweede kwartaal achter de rug, dat geven zelfs de toplui toe. Analisten maken gewag van het slechtste seizoen voor computerfabrikanten in het algemeen sinds 9/11. De pc-markt in Europa groeide het afgelopen kwartaal vrijwel niet, althans niet in West-Europa. Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika zijn op dit moment de grootste groeimarkten voor Acer.

De reden voor het tegenvallende tweede kwartaal ligt volgens Acer in de economie die in z’n geheel vertraagde. Daarbij komt dan nog de verzadiging van de markt, die de groei in pc-verkoop deed dalen. Het gewoel tussen de processorfabrikanten heeft ook al niet veel deugd gedaan: beleggers zochten veiliger markten op, waardoor technologie- aandelen van de hand moesten. Ook bijkomende regelgeving, zoals Restriction of Hazardous Substances (RoHS) maakt hardwareproducenten het leven zuur. RoHS is een richtlijn die sinds 1 juli 2006 elektronische apparaten met teveel lood, cadmium, kwik en andere gevaarlijke stoffen uit de Europese markt weert. Nog een reden die Lanci -als rechtgeaarde Italiaan – aanhaalt, is het WK voetbal.

‘In het begin dacht ik dat het uitstel van Vista rampzalig zou zijn voor onze verkoop’, zegt Walter Deppeler, senior vice-president bij Acer. Maar uiteindelijk blijkt dat de consument nog niet op de hoogte is van Windows Vista. Hij is zich niet bewust van de grote wijzigingen die de nieuwe versie van Windows met zich mee zal brengen. Mensen stellen hun pc-aankoop niet uit. We maken trouwens al pc’s die Vista-capable zijn en consumenten krijgen vanaf 26 oktober een coupon bij hun nieuwe pc, waarmee ze Vista kunnen afhalen.’

Acer vermoedt dat het volgende half jaar alles beter zal gaan. De terug-naar-school-verkoop van laptops viel bijvoorbeeld al heel goed mee dit jaar. Van de processorfabrikanten wordt verwacht dat ze hun prijzen een beetje zullen minderen. Acer streeft er ook naar om de efficiëntie te verhogen. Het bedrijf wil de verhouding operationele uitgaven/ inkomsten terugbrengen van 8 procent naar 6 procent door dubbele handelingen uit het productieproces te zuiveren.

NAAR PROFESSIONELE MARKT VIA KMO’S
‘Om op de verzadigde West-Europese markt verder te kunnen groeien, gaat Acer zich nu sterker op de professionele markt richten’, zei Walter Deppeler, senior vice-president bij Acer: ‘We beginnen daarvoor met producten voor kmo’s en werken ons zo op in de voedselketen. Op dit moment kunnen we ons niet richten op multinationals. Die verwachten je aanwezigheid in de hele wereld. Als je dus met bijvoorbeeld Coca-Cola in zee wil, moet je een grote speler zijn in de VS. Daarom willen we eerst pragmatisch groeien voor notebooks en desktops in alle wereldregio’s.’

Acer wil zijn indirecte verkoopskanalen mobiliseren om hun hardware te verkopen aan kmo’s. Marc Pauly, country manager Benelux, vertelt dat Acer het afgelopen half jaar ernstige inspanningen heeft gedaan om naar de professionele markt te gaan: op vraag van de verdelers zijn support en SLA’s uitgebreid.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business