Wat is de waarde van Business Continuity?

Continuïteit was altijd al de hoeksteen van een bloeiend bedrijf. Maar hoe zit dat in een wereld in verandering?

 
Continuïteit is altijd al de hoeksteen geweest van alle succes. Wie teruggaat in de geschiedenis ziet dat een gebrek aan vaste lijnen vaak leidde tot bloedvergieten en conflicten over koninkrijken. Terwijl we vandaag niet meer spreken over ridders, mannelijke nazaten of koninkrijken, blijft continuïteit een basisbegrip voor een succesvolle toekomst.
 
Vandaag kost het een bedrijf geen lappen grond die overgedragen moeten worden aan een concurrent, wanneer dat bedrijf problemen heeft met business continuity. Wel kan het ettelijke miljoenen kosten, en daarbovenop leidt het altijd tot gezichtsverlies als de continuïteit onderbroken wordt.

Softwarefouten

Worldline, het bedrijf dat in ons land Bancontact verzorgt, kan erover meespreken. De recente problemen met hun systemen leidden tot inkomstenverlies voor alle handelaars. Qua gezichtsverlies en verlies van vertrouwen kan dat tellen. Een softwarefout lag hierbij aan de basis. Het bewijst dat één klein probleem meteen een tsunami aan problemen kan laten aanspoelen.
 
Bovendien is dit enkel een verhaal dat het nieuws wist te halen. Hoeveel duizenden verhalen verzeilen er jaarlijks niet in de vergeethoek? De gevolgen zijn vaak velerlei, en lang niet altijd geldgebonden:
 
-impact op omzet: een bedrijf dat een webshop beheert is niet enkel geld kwijt door gemiste verkoopkansen, maar ook door de kosten van het heropstarten van de website.
-impact op klanten: klanten verliezen het vertrouwen in het bedrijf dat het hen onmogelijk maakt om voor zichzelf te zorgen. Een misnoegde klant zoekt andere oorden op.
-impact op partners: Een bedrijf dat zijn partners niet kan bevoorraden, verliest zijn betrouwbaarheid. Dit herstellen kan erg lang duren.
-impact op werknemers: een klein probleem zal niet vaak reden zijn tot ontslag, maar er is wel altijd iemand verantwoordelijk. Dit kan werknemers niet enkel hun job kosten, maar soms zelfs hun hele loopbaan in een bepaalde sector.

Verantwoordelijkheid

Het is de taak van de CIO om technologische vernieuwing in goede banen te leiden. De vooruitgang staat niet stil, en de trein missen is geen optie. Het is vaak moeilijk balancren tussen het op punt houden van alle technologische veranderingen en de continuïteit te garanderen. Indien er zich een probleem voordoet, zal de CIO verantwoordelijk gesteld worden.
 
De enige oplossing voor dit probleem is gelukkig simpel: controleer alles. Geregeld een controle uitvoeren levert zowel op korte als op lange termijn een grote mate van betrouwbaarheid en continuïteit. Afhankelijk van de opstelling van de onderneming moeten die controles maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks gebeuren. Een bedrijf dat sterk afhankelijk is van zijn digitale cloudomgeving, kan het zich niet permitteren om niet dagelijks een controle uit te voeren.
 
Deze controles hoeven natuurlijk niet manueel te gebeuren: ze kunnen evengoed geautomatiseerd worden. Dit betekent echter weer nieuwe software die eveneens in de gaten moet worden gehouden. Voor elk probleem bestaat gelukkig ook een oplossing.
Op 26 november organiseren ZDNet en Smart Business een training rond Cloud & Business Continuity. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business