YouTube ziet advertentie-inkomsten sterk dalen
Je zou op het eerste zicht durven zeggen dat de coronacrisis voor een streamingplatform een ‘goede’ zaak is. Het consumeren van videocontent is immers een goede bezigheid om de verveling van het thuiszitten tegen te gaan. En inderdaad, dat blijkt ook uit cijfers die The New York Times recent publiceerde. Het verkeer naar en op YouTube zou tijdens de voorbije weken 15% hoger liggen dan normaal.
Daar zouden de content creators ook van moeten profiteren. Heel eenvoudig zou je kunnen stellen: hoe meer volgers een YouTuber heeft, hoe interessanter hij is voor adverteerders. Op YouTube geldt bijna een lineaire relatie tussen views en inkomsten. Maar die regels gelden voor ‘normale’ tijden, en het zijn nu eenmaal geen normale tijden.
Advertentiecampagnes gestopt
YouTube ziet immers sinds begin februari een sterke daling in advertentie-inkomsten. Het coronavirus brengt de economie stilaan in een staat van recessie, en er wordt gevreesd dat die proporties kan aannemen van de economische crisis in 2008, of zelfs erger. Veel bedrijven moeten besparen, en dan is het budget voor advertenties vaak één van de eerste waarin gesnoeid wordt.
Het is een trend die veel mediabedrijven in verschillende landen treft. Ook YouTube kan de dans niet ontspringen. Een Amerikaans marketinganalysebureau rekende dit uit voor de Verenigde Staten. Daar daalde de advertentie-uitgaven met 40% voor traditionele media, en met een derde voor digitale media. Bijna de helft van de bedrijven heeft zijn uitgaven verminderd, een vierde heeft alle advertenties zelfs tijdelijk stopgezet.
Minder inkomsten
Dat heeft niet alleen gevolgen voor het bedrijf YouTube, maar ook voor de content creators. Voor sommigen kanalen zijn de advertentie-inkomsten tot wel 50% gedaald. YouTube houdt ongeveer 55% bij van de advertentieruimtes die bedrijven kopen op de videocontent. Dan gaat het specifiek over de korte advertenties die getoond worden voor een video start. Veel YouTubers hebben ook nog wel hun eigen persoonlijke sponsors.
Het blijft ook onduidelijk hoe lang de effecten van de coronacrisis zullen gevoeld worden in de economie. YouTube lijkt zelf te rekenen op een periode van drie tot vier maanden, maar experten zien het minder rooskleurig in. Volgens hen zullen de meeste bedrijven tot minstens eind dit jaar minder besteden aan advertenties in traditionele en digitale mediakanalen.