Nieuws

‘Belgacom misbruikte marketingbudget’

Volgens een anonieme getuigenis van een voormalig kaderlid betaalde Belgacom jarenlang geld terug aan belangrijke klanten.

Dat bericht Le Soir. Het ex-kaderlid beweert dat Belgacom tussen 2000 en 2006 zijn marketingbudgetten gebruikt zou hebben om belangrijke vastetelefonieklanten te overtuigen om niet over te stappen naar de concurrentie.

1,5 miljoen euro
Volgens Trends werden onder meer Fortis, Dexia, Ethias en de christelijke vakbond en mutualiteit op die manier overhaald. In totaal zou er ongeveer 1,5 miljoen euro zijn terugbetaald door onder meer advertentieruimte op de websites van de klanten aan te kopen en andere diensten af te nemen. In één geval zou Belgacom zelfs een valse panne hebben uitgelokt om de klant een schadevergoeding te kunnen betalen.

De prijzen systematisch laten dalen tot onder die van de concurrentie was voor Belgacom geen optie omdat de monopoliehouder dan beschuldigd zou worden van concurrentievervalsing. Het bedrag dat Belgacom zijn klanten aanrekent mag immers niet lager liggen dan wat zijn concurrenten moeten betalen voor het gebruik van het kopernetwerk.

Reactie Belgacom
Maar via het marketingbudget kon Belgacom wel voordelen verstrekken. Het voormalige kaderlid dat de zaak aan het licht bracht heeft zijn relaas ook doorgemaild naar de Raad voor Mededinging. Belgacom ontkent de beschuldigingen en is bereid om mee te werken aan een eventueel onderzoek.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business