Tesla Model S 85D: een bliksemsnelle eerste indruk

Ik kroop enkele dagen achter het stuur van Tesla’s Model S. Een interessante ervaring, maar is ’s werelds meest besproken sedan de hype waard?

“C’est quelle voiture ça?” Met de raampjes open aan een Brussels stoplicht wordt meteen duidelijk dat de Model S van Amerikaanse autobouwer Tesla niet de meest onopvallende auto in het Belgische wagenpark is. Verwonderlijk kan ik dat niet noemen. De wagen zelf is een knap stuk techniek waarvan de werking de superlatieven niet schuwt.

Op aanvraag

Ik deed drie dagen lang alsof de Model S 85D mijn vervoersmiddel was en legde er enkele honderden kilometers mee af. Echt genoeg voor een objectieve review is dat niet, maar een eerste indruk wil ik de nieuwsgierige lezer niet ontzeggen. Eind vorig jaar kregen we naar aanleiding van enkele stukken over elektrische wagens immers heel wat vraag naar een test. Wat voor wagen koop je nu voor 91.600 euro?

De 85D is uitgerust met een 85 kWh-batterij en twee motoren, één per as. Dual motor dus, vandaar de D. De elektromotoren brengen hun pure kracht rechtstreeks naar de wielen, zonder een versnellingsbak die roet in het eten gooit, en dat vertaalt zich in een achtbaanervaring wanneer je vertrekt aan een rood licht. De 100 km/u is nooit meer dan een dikke vier seconde van je verwijderd.

“Wie niet gelukkig is tijdens het versnellen, is volgens mij een beetje dood vanbinnen”

Sportwagen/sedan

In die versnelling schuilt de eerste troef van de Model S. De familiesedan accelereert sneller dan menig sportwagen, en iedereen kan van de optimale versnelling genieten.Richt de snuit in een richting, duw het gaspedaal tegen het chassis, en kijk met een glimlach naar de snelheidsmeter. Je hoeft dus geen ervaren autopiloot te zijn om optimaal van de elektrische wagen te genieten. In mijn drie dagen heb ik in ieder geval als een dwaas flink opgetrokken en afgeremd.

Dood vanbinnen

“Wie niet gelukkig is tijdens het versnellen, is volgens mij een beetje dood vanbinnen”, aldus de Tesla-verkoper wanneer we op het einde van mijn testperiode ook de P 85D eens uit de garage halen voor een kort testritje. Aan verkooppraatjes hecht ik niet al te veel waarde, maar wie gelijk heeft, heeft gelijk. De geweldige acceleratie is niet nodig, maar het is zo leuk meneer. Voor wie het zich afvraagt: het verschil tussen de 85D en de P 85D is voelbaar, maar mijns inziens de meerkost van 20.000 euro niet meteen waard. Dat gezegd zijnde: de 85D duwt je in je zetel bij het versnellen, de P 85D slaat.

Tussenpersoon

Ondanks de immense kracht die zeker in de P maar net zo goed in de gewone 85D zit, voelt de Model S erg veilig. De auto is wat formaat betreft erg Amerikaans: groot en breed dus. Het zal niemand verbazen wanneer ik zeg dat hij desalniettemin gezwind doch baanvast rijdt. Ten allen tijde hebben jij en de Tesla alles onder controle, want zo voelt het. In een Model S rijdt je niet alleen. Dat is een nadeel voor de autoliefhebber pur sang: er is, meer dan bij veel wagens, een afstand tussen de bestuurder en de weg.

Ondanks het formaat, de looks en het comfort slaat de binnenkant van de auto al bij al een beetje tegen. Natuurlijk is de Model S mooi en de Type 2 sportzetels zijn zonder meer luxueus, maar wie voor hetzelfde geld een BMW of Mercedes koopt, krijgt toch nog iets meer luxe. Dat wil niet zeggen dat de Model S saai is. Het gigantische 17 inch-aanraakscherm biedt meer informatie dan eender welk ander infotainmentsysteem en is doodeenvoudig te gebruiken. Dat scherm, net als het tweede display op het dashboard, is een technologisch pareltje en dat de technologie een sterkte is van de Model S kan niemand betwisten. Enkel van het comfort verwachtte ik iets meer. Niet omdat de cockpit slecht is, maar omdat hij beter kan.

Windtunneldesign

Langs buiten is de Model S dan weer helemaal een pareltje. Smaak verschilt, maar ik kwam niemand tegen die mijn testexemplaar niet mooi vond. Knap, aangezien de wagen in een windtunnel werd ontwikkeld met efficiëntie in het achterhoofd. Die efficiëntie merk je in de reikwijdte. De geadverteerde 430 kilometer zal in realistische omstandigheden iets te hoog gegrepen zijn, maar zelfs bij absoluut onzuinig rijgedrag, versnellen en bruusk remmen en vooruit denderen op de autosnelweg was 300 km meer dan haalbare kaart. Rijd iets zuiniger, en ik twijfel er niet aan dat ook de 400 te halen valt.

Populair blaadje

Zo scoort de Model S punten. Eind vorig jaar reed ik een weekje met de Nissan Leaf, ’s werelds populairste elektrische wagen afgaande op verkoopcijfers. Vooral de reikwijdte van de Leaf andere auto’s op elektriciteit volstaat niet: 150 km is te weinig, het dubbele is dat, zeker in België, niet. Met de zogenaamde range anxeity kreeg ik niet te maken. Natuurlijk gaat een rechtstreeks vergelijk tussen de Leaf en de Model S niet op, maar ongeacht de prijs moet het bereik van een doorsnee elektrische wagen minstens naar Tesla-niveau om aan te slaan bij het grote publiek.

Is je batterij toch leeg, dan kan je aankloppen bij een supercharger. Die laadpunten van Tesla zelf zijn helemaal gratis en springen als paddenstoelen uit de grond. Ik passeerde langs de Teslawinkel aan de A12, liet m’n auto een half uurtje achter, en kwam terug met meer dan voldoende elektriciteit in de batterij om opnieuw het halve land door te bollen.

Tesla’s Model S is een aantrekkelijke wagen die als staaltje technologie alle andere auto’s ver achter zich laat. Zo ziet hij er uit langs buiten en zo voelt hij langs binnen. Het gezoem bij het optrekken doet aan een vliegtuig denken en de baanvastheid van de vierwielaandrijving is ongeëvenaard. Tesla verdient z’n hype dus, al is het maar omdat Musk en de zijnen er in slagen de elektrische wagen populair te maken bij het grote publiek, maar perfect is deze directiebolide niet. Vooral de binnenkant kan volgens mij nog wat werk gebruiken, al is enige nuancering hier ook gepast: meer luxe betekent meer gewicht en dus een kleiner bereik.

Drie voor de prijs van één

Voor wie het kan betalen is de Model S volgens mij 85D z’n geld dus waard, niet puur voor het rijcomfort, maar omdat je drie auto’s koopt voor de prijs van één: een milieuvriendelijke Nissan Leaf met driedubbel bereik, een Audi A5 met sportzetels voor binnenkant en een uiterst dikke Porsche voor acceleratieplezier. Dat die combinatie zelf nog eens bloedmooi is langs buiten en ruim is langs binnen, is dan weer mooi meegenomen. Wil je meer dan de 85D, zoals de P-variant, dan is de meerkost in mijn ogen moeilijker te verantwoorden, zelfs voor wie  af en toe een bad neemt in bankbiljetten.

Collega-redacteur Cédric vond drie dagen te weinig om de Model S 85D te testten, dus haalde hij er uit journalistieke overwegingen zelf eentje in huis. Lees hier binnenkort hoe enthousiast hij nog is over de auto 20 superchargers en 4.500 kilometer later, na een roadtrip naar het Zuiden van Frankrijk. Een gedetailleerde review over ’s werelds meest besproken auto, waarin alle functies aan bod komen, volgt dan na de zomer.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business