Business

Is er een tweede generatie outsourcing?

In het begin was outsourcing een zorg voor de IT’ers. Of bedrijven volgden gewoon de hype die rond outsourcing heerste. Later gingen zakelijke belangen zoals de kosten en andere competitieve factoren doorwegen.

De focus verschoof van infrastructuur naar intensievere en resultaatgerichte overeenkomsten voor applicatiemanagement. Internationaal zijn er nog altijd duidelijke verschillen in de manier waarop bedrijven outsourcen. Toch kunnen we stellen dat deze markt stilaan volwassen wordt, omdat de business eindelijk veel bewuster met ICT-ourtsourcing omgaat.

Een aantal feiten tonen aan dat outsourcing ernstiger genomen wordt. Zowel in overheidsinstellingen als in het bedrijfsleven wordt het onderwerp momenteel in de bestuurskamers besproken. Daarnaast wil de interne IT-klant duidelijk meer weten over de consequenties van outsourcing. Vooral risicomanagement krijgt hier meer aandacht.

Ook ontstaan er meer wetten, regels en internationale normeringen zoals ISO/IEC 20.000 die duidelijke criteria stellen ten aanzien van het organiseren van IT-diensten.

 

Liever selectiever
De voorkeur van bedrijven gaat steeds meer uit naar een selectieve outsourcingsstrategie. Enterprisearchitectuur vormt hierbij het kader voor de ontwikkeling van de informatievoorziening. Door de economische realiteit, resulterend in krappe IT-budgetten, wordt er nu ook veel vaker op basis van een businesscase bepaald waar resources worden ingezet en welke applicaties worden gesaneerd.

Ervaring leerde organisaties niet meer alles tegelijk aan één partij uit te besteden. Men weegt af wat strategisch is voor de organisatie en wat die dus zelf doet. Men schetst ook een beeld van welke standaarddiensten uitbesteed kunnen worden. Even belangrijk is de vraag waar een hoge flexibiliteit nodig is en welke IT-dienst dit moet ondersteunen.

Metamodel
Overigens wint goed informatiebeheer aan belang. De complexiteit van de waardeketen van de globaliserende business enerzijds en de diversiteit van betrokken partijen in de uitvoering van de (ICT-)diensten anderzijds, maakt dat je het niet redt met enkel een goed bedrijfsmodel op technisch vlak.

Het metamodel van de business en de basisstructuur op logisch niveau van de informatieverzamelingen (databases) is even cruciaal. Dit laat je toe vast te stellen of een overname succesvol uitgevoerd kan worden.

Outsourcing staat nog in zijn kinderschoenen. Betrokkenen kunnen bijgevolg nog veel van elkaar leren. Het kaf wordt nu van het koren gescheiden en je ziet ook de relaties tussen klant en leverancier in verschillende richtingen evolueren. Er zijn zeer vruchtbare relaties waarbij men als partners, op basis van ervaring, het sourcingbeheer stapsgewijs professioneler maakt.

Maar er zijn even goed onprofessionele situaties, waarbij men mekaar bestookt met massa’s rapportages en het vertrouwen in elkaar ver te zoeken is. Op dit vlak is er nog een hoop werk aan de winkel.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business