Printerfabrikanten blijven manieren zoeken om de populariteit van huismerkinkt te voorkomen. Nochtans is huismerkinkt goedkoper en kwalitatief vrijwel identiek aan de duurdere inktpatronen van de bekende merken.

Dat strookt uiteraard niet met het zogenoemde Bait & Hook-model dat printerfabrikanten hanteren. Sommige fabrikanten gaan hierbij wel heel ver om het gebruik van huismerkinkt aan banden te leggen.

Foutmeldingen en storingen

Het begint allemaal met foutmeldingen en storingen die je bij het plaatsen van de cartridges te zien krijgt. Zo geeft de printer bijvoorbeeld aan dat hij je nieuwe HP 301 inkt niet herkent. Blijkbaar herkent hij ze dan wel goed genoeg om te weten dat ze van een huismerk zijn en dat dit stukje foutmelding van het programma moet geactiveerd worden.

Dergelijke meldingen kan je eigenlijk altijd wegklikken. Soms zie je ook meldingen die zeggen dat je printer stuk kan gaan, maar eigenlijk geeft je printer gewoon aan dat hij liever heeft dat je de originele en duurdere cartridges gebruikt. Het is net als McDonalds dat je waarschuwt dat de burgers bij Quick ongezond voor jou zijn en dat je daarom maar beter bij hen een burger eet. Het slaat uiteraard nergens op. De cartridges zijn gewoon identiek en je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Bangmakerij over garantievoorwaarden

Een andere manier om je bang te maken is door te beweren dat je garantie kan verlopen. Zelfs als je even naar de klantendienst belt, durven ze dat te beweren. Ze halen dan aan dat ze de juiste werking van het toestel niet garanderen wanneer er huismerkinkt wordt gebruikt. Dat kan allemaal wel goed zijn, maar dan vergeten ze er even bij te vertellen dat we het over de fabrieksgarantie hebben. Zo’n fabrieksgarantie is een extraatje van de fabrikant en daar kan de fabrikant dan misschien wel wat voorwaarden aan verbinden, maar dat staat volledig los van je consumentenrechten. In België heb je volgens het consumentenrecht gewoon recht op een deugdelijk product en zo’n deugdelijk product hoort twee jaar feilloos te werken, ongeacht of je nu cartridges gebruikte van hun merk of van een huismerk.

Als overigens al zou blijken dat je het defect zelf hebt veroorzaakt door ondeugdelijke cartridges te gebruiken en je daardoor je consumentengarantie verliest, is het ten slotte gewoon mogelijk om de producent van de huismerkinkt aan te spreken. Eigenlijk ben jij hier gewoon de sterkste partij en hoeft al die bangmakerij niet.

Introductie van de Security Chip

Soms gaan fabrikanten wel heel ver in hun pogingen om concurrenten te weren. Een voorbeeld daarvan is het HP-blokkeringsmechanisme uit 2016, waarbij alleen echte hp inktpatronen nog werden aanvaard. Het gaat vaak om firmware-updates die gelukkig wel nog te omzeilen vallen of eenvoudig uit te schakelen zijn. De verkopers van huismerkinkt leggen vaak netjes uit hoe je dat moet doen.

Maak je geen zorgen over de kwaliteit

Ten slotte zou de afdrukkwaliteit volgens sommige fabrikanten lager liggen als je huismerkinkt gebruikt. De Nederlandse consumentenorganisatie Consumentenbond heeft daar ooit een onderzoek naar gedaan en kwam tot het besluit dat er wel degelijk een verschil is, maar dat dit vrijwel te verwaarlozen is. Zo zijn 95% van de consumenten tevreden met de zwarte afdrukkwaliteit bij originele cartridges, terwijl dat bij klooncartridges ergens rond 90% ligt. Bij kleurenprints was het resultaat vergelijkbaar (88% tegenover 85%). Wel haalde het onderzoek aan dat er grote verschillen zijn tussen producenten. Zo bleken consumenten het minst tevreden te zijn over de klooncartridges van Hema.

Niet alleen printerfabrikanten zijn erg creatief

Ook buiten de printermarkt zien we vaak praktijken optreden waarbij men tracht om concurrenten te weren. Nespresso is daar een goed voorbeeld van. Nespresso slaagt er niet in om vervangende cupjes te verbieden, maar maakt het hen wel knap lastig. Zo maakte het bijvoorbeeld ooit de mesjes van haar koffiemachines dunner en fragieler, louter zodat ze enkel nog goed door aluminium zouden prikken. Natuurlijk bieden ze zelf aluminium cups aan en bij de concurrentie is dat niet altijd het geval.

Daarnaast hebben ze dan wel geen patent op de cupjes, maar wel op de iconische vorm ervan. Concurrenten kunnen de vorm dus niet zomaar overnemen, terwijl de Nespresso-machines aan die vorm zijn aangepast. De concurrentie moet een andere vorm aannemen terwijl ze nog steeds binnen de contouren moesten passen, wat het opnieuw heel lastig maakt. En natuurlijk zijn er nog talloze scheermesproducenten die het Bait & Hook-model hanteren, niet voor niets wordt dat model ook wel eens het scheermesjesmodel genoemd.

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here